Midden Nederland, Loosdrecht

  06 12252557

MIJN VERSCHILLENDE BLOGS


Een super 2018 gewenst!


Een nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden en kansen. Ik wens iedereen een geweldig, gelukkig, succesvol maar vooral gezond 2018. Ik kijk uit naar het nieuwe jaar en ga deze met het volle vertrouwen in.

Leuk om weer klaar te staan voor mijn opdrachtgevers, die ik graag weer op een professionele en klantvriendelijke manier ondersteun.
“Mijn motto is altijd, je doet iets goed of je doet iets niet”.

Klantvriendelijk, ja dat staat bij veel mensen en bedrijven niet bovenaan hun wensenlijstje. Ik heb me het afgelopen jaar hier ook weer zo over verbaasd.
Het lijkt er op alsof er bijna niemand meer goed werk levert en zijn afspraken niet goed of niet nakomt. Gelukkig zijn er nog wel bedrijven die servicegericht werken en klantvriendelijk zijn, een voorbeeld hiervan is bol.com.

Zelf vind ik het heel belangrijk om klantvriendelijk te zijn en afspraken na te komen. Jammer dat dit voor heel veel mensen niet geldt. Het is toch fijn als je netje wordt behandeld en dat de gemaakte afspraak wordt nagekomen. Iedereen vindt het fijn om serieus te worden genomen.

Voor het nieuwe jaar wil ik graag een paar tips meegeven:
 Werk gestructureerd
 Zorg dat je weet wat je klant wil en lever dat dan ook
 Doe wat je hebt afgesproken
 Noteer belangrijke acties in je agenda of outlook
 Behandel je collega’s en/of klanten zoals je zelf behandeld wilt worden

Op deze manier wordt 2018 een mooi, plezierig en klantvriendelijk jaar.

- 01-01-2018 -

MA Support sponsort Arubaans Olympisch team “the Flying Arubies”!


In 2016 zeilen Nicole van der Velden en Thijs Visser voor Aruba mee met de Olympische Spelen in Rio de Janeiro (Brazilië). Sinds juni 2013 zeilen zij samen in een Nacra 17. De afgelopen 2 jaar hebben zij enorm veel getraind en wedstrijden mee gezeild: daar was heel wat flexibiliteit, doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen en geduld voor nodig.

In Denemarken, afgelopen juli, hebben zij zich gekwalificeerd voor de Olympische Spelen. Wat een super mooie prestatie! Hard werken wordt hier namelijk beloond.
Voor 2016 ligt hun volledige focus op de Olympische spelen. Alles moet worden gedaan voor een perfecte voorbereiding voor deze spelen. Tijdens dit evenement moet het team presteren onder zeer hoge druk. Hard werken, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, training en al het geleerde komt dan samen en resulteert hopelijk in goed resultaat.

Als ondernemer heb je deze vier eigenschappen: flexibiliteit, doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen en geduld, ook nodig om een succes van je bedrijf te kunnen maken. Gezien de verschillende overeenkomsten, is dat ook de reden voor MA Support om dit enthousiaste team te sponsoren. De belangrijkste overeenkomst tussen MA Support en de “Flying Arubies” is toch wel flexibiliteit! Als je met de top wilt meekomen moet je enorm flexibel zijn en goed kunnen inspelen op de situatie en de markt.

M.A. Support biedt flexibele ondersteuning op maat. De diensten worden geheel aangepast op de wensen van de klant. Na overleg met een mogelijke opdrachtgever wordt er gekeken naar de wensen en daarop worden de diensten aangepast. Als je het Management ondersteunt dien je enorm flexibel te zijn, mee te denken en kwaliteit te leveren.

M.A. Support wenst Nicole en Thijs heel veel succes en plezier het komende jaar in Rio de Janeiro. Een top prestatie en een geweldig mooie ervaring voor de rest van je leven!


Wil je meer weten over dit enthousiaste team, ga dan naar: www.flyingarubies.com.

- 06-09-2015 - 

“Jouw wereldreis als ZZP’er”

De dag van de ZZP’er was gisteren zeer geslaagd! Leuke locatie in de Fokker terminal in Den Haag en perfecte organisatie door VictorMundi. Ook aanwezig was BNR nieuwsradio. Het programma zat goed in elkaar met leuke sprekers, zoals Mark van der Heijden, Mark Rutte, Marcel Molenaar (Linkedin) en Vincent Evers. Ook was er voldoende gelegenheid om te netwerken en voor de innerlijke mens was ook heel goed gezorgd. Complimenten voor de organisatoren!!


5 mooie tips van Mark van der Heijden (the backpacker intern) die ik graag meeneem op mijn wereldreis als ondernemer!
 Think less, do more
 Create your own path
 Work hard, work out
 Be a cameleo
 Network like a backpacker 
Nederland telt inmiddels meer dan 1 miljoen ZZP’ers.
Overweeg je ook om ZZP’er te worden of ben je net gestart, lees dan mijn tips voor de startende ondernemer!

- 05-04-2015 -

Checklist/Tips voor de startende ondernemer

De maand januari maand zit er op en februari is alweer over de helft; nog even en dan starten we met het voorjaar.
Heerlijk toch het voorjaar, daar kijk ik naar uit. 
 
Al bijna 1½ jaar werk ik vanuit mijn eigen bedrijf en dat vind ik nog steeds heel erg leuk. Het ondernemerschap heeft  mij veel gebracht en daar heb ik ook veel van geleerd. Het is voor mij belangrijk om nieuwe dingen te leren en me te blijven ontwikkelen. Als ondernemer blijf je leren!
 
In deze blog wil ik mensen die overwegen om voor zichzelf te beginnen of net gestart zijn een aantal tips meegeven.
Bent u van plan om voor uzelf te beginnen of bent u net pas gestart, dan hierbij een aantal tips voor de startende ondernemer.



1) Zorg voor een goede voorbereiding.
Schrijf voordat je start met je eigen bedrijf een ondernemersplan.
Hierin kom je heel veel vraagstukken tegen die je aan het denken zetten.
Je komt daarbij  ook alle ups en downs tegen. Belangrijke aandachtspunten ondernemersplan zijn:
(de rechtsvorm, de bedrijfsnaam, de algemene voorwaarden, een financieel overzicht, jouw missie en visie en een SWOT analyse).


Als je jouw ondernemersplan hebt geschreven, laat deze dan toetsen door een kenner of een andere ondernemer.
Wil je dan nu echt gaan starten met je eigen bedrijf, gefeliciteerd wat leuk. Neem dan de volgende tips even door.

2) Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel.

3) Open een zakelijke rekening.

4) Geloof in jezelf en je product of dienst. (Dit is een belangrijke voorwaarde voor succes).

5) Ga naar de Startersdag van de Kamer van Koophandel.
(Hier kun je veel informatie verzamelen, workshops volgen en startende ondernemers ontmoeten.
Interessante workshops zijn: de workshop van de Belastingdienst, workshops over acquisitie, marketing en social media. www.kamervankoophandel.nl)

6) Doe datgene waar je goed in bent en wat je ook leuk vindt.
 (Zo houd je er plezier in en kun je het ook lang volhouden. Realiseer je wel dat je in de eerste 2 jaar veel tijd in je eigen bedrijf moet investeren).

7) Laat een mooie website maken! 
(Zorg voor een mooie en duidelijke website die goed vindbaar is op google). De domeinnaam speelt daarbij een belangrijke rol, maar er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waar je rekening mee dient te houden. Zelf werk ik graag met WordPress, een gebruiksvriendelijk programma die door veel bedrijven wordt gebruikt).

8) Netwerken is erg belangrijk.
(Mond op mond reclame is immers de beste reclame. Via je netwerk krijg je de meeste opdrachten).

9) Ga naar de Business Boothcamp van Nisandeh Neta.
(Een bijzondere ervaring, die ik je graag wil meegeven. Meer informatie, lees dan mijn blog over de Business Boothcamp)

10) Doe niet alles zelf.
(In het begin wil je alles zelf doen, om kosten te besparen. Het is vaak goedkoper om mensen in te huren die daar goed in zijn).

11) Breng structuur aan in je administratie.
(Start gelijk met een duidelijke administratie en houdt deze bij. Werk met het Office-pakket).

12) Maak een actieplan/lijst
(Vooral in het begin komt er heel veel op je af. Het is handig om dan met een actielijst te werken).

13) Sta  open om nieuwe dingen te leren.
(Een mens is immers nooit te oud om te leren).

14) Wees niet bang om fouten te maken!
(Van je fouten kun je immers leren).

15) Geduld is een schone zaak!
(Het ondernemerschap is niet altijd even makkelijk. Bewaar je geduld en geef het de tijd.
Je kunt niet verwachten dat je binnen een paar maanden een super bedrijf hebt, dat goed loopt en waar je veel geld mee verdient. Wees  realistisch!)

16) Sluit de juiste verzekeringen af.
(Het is belangrijk om de juiste verzekeringen af te sluiten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
Laat je hier goed over informeren, want niet alle verzekeringen zijn noodzakelijk).

17) Vergeet Social Media niet, dat is ook een belangrijk onderdeel.
(Via Social Media kun je meer naamsbekendheid verkrijgen en dat is vooral in het begin erg belangrijk).

18) Zoek contact met mede ondernemers en deel ervaringen.

19) VAR verklaring
(Kijk hiervoor op de website van de belastingdienst. Niet iedereen heeft deze verklaring nodig. Meer informatie ga naar de website www.belastingdienst.nl)

20) Denk na over je huisstijl, Wat wil je uitstralen?
(Welke kleuren en lettertype wil je gebruiken voor je logo, visitekaartjes, website, folders enzovoort).

Veel succes met jouw ondernemerschap en bedankt voor je interesse.
Ik hoop dat je iets kunt leren van mijn bovenstaande tips en ervaring.

Mocht je ondersteuning nodig hebben, dan kun je altijd contact met mij opnemen.
Ik vind het erg leuk om enthousiaste ondernemers te helpen.

- 16-02-2015 -

Flexibel personeel, "het nieuwe werken"

Steeds meer bedrijven kiezen voor de inhuur van flexibel personeel. De verwachting is dat bedrijven hier steeds meer gebruik van gaan maken. 11% van de Nederlandse beroepsbevolking werkt al als flexwerker. Het aantal ZZP’ers is de laatste jaren flink gestegen en de verwachting is dat deze blijft stijgen.

Het nieuwe werken!
Ondernemingen moeten steeds sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen om de concurrentie voor te blijven. We leven in turbulente tijden. Technologische ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en daarnaast hebben we al een tijd te maken met een economische crisis. Personeel blijft daarbij een kritische factor.
Succes wordt bepaald door de mate waarin organisaties kunnen inspelen op steeds veranderende wensen, met een steeds diverser publiek, veel concurrentie en minder beschikbare middelen. Hoe dynamischer de omgeving, hoe belangrijker het is om te anticiperen en te plannen. Dit vereist van u als bedrijf flexibiliteit en een proactieve aanpak.

U als bedrijf wil toch ook volledig kunnen inspelen op de markt en onnodige personeelskosten besparen. U huurt pas iemand in, wanneer u dat nodig heeft.

Waarvoor kunt u als bedrijf flexibel personeel inhuren? Enkele mogelijkheden zijn:

  • Projectondersteuning
  • Snel structuur aanbrengen in uw administratie
  • Websitebeheer
  • Evenementenorganisatie
  • Versturen van uw nieuwsbrieven
  • Updaten van uw adresbestanden
  • Afspraken maken met uw klanten
  • Bestellen van relatiegeschenken
  • Het notuleren van uw vergadering
  • Ontvangst van uw gasten
  • Social MediaMarketing

Deze werkzaamheden en relatief kleine klussen kunnen prima door iemand die flexibel inzetbaar is, worden uitgevoerd. Op die momenten dat u er behoefte aan heeft, voor die werkzaamheden waarvoor u graag een professional inzet en voor een prijs die overzichtelijk is. U kunt zich dan volledig richten op uw core business.

Voordelen van flexibel personeel:

  • Frisse blik: Flexibel personeel heeft vaak een frisse blik. Ze wisselen regelmatig van baan en komen bij veel bedrijven over de vloer. Ook zijn ze minder gebonden aan een vaste manier van werken. Over het algemeen zijn zij initiatiefrijker, flexibeler en hebben leuke ideeën.
  • Grotere wendbaarheid: Bedrijven hebben meer dan ooit te maken met onzekere omstandigheden. Met flexibel personeel kun je snel inspelen op zowel positieve als negatieve ontwikkelingen in de markt.
  • Eenvoudige samenwerking: De samenwerking met flexibel personeel is relatief eenvoudig aan te gaan en te beëindigen.
  • Ruime werkervaring: flexibel personeel komt bij veel verschillende bedrijven, waarbij zij met veel verschillende manieren van werken te maken krijgen.
  • Snel inzetbaar: flexibel personeel is snel beschikbaar en u kunt direct inspelen op de markt.
  • Risico vermindert: door de inhuur van flexibel personeel zit u nergens aan vast. U huurt in wanneer u dat wenst.Kostenbesparend: U betaalt alleen de daadwerkelijk gemaakte uren. Vast personeel moet u altijd doorbetalen, flexibel personeel alleen wanneer zij gewerkt hebben.


Tips voor uw als bedrijf bij inhuur flexibele personeel:

  • Bepaal van te voren duidelijk de werkzaamheden.

  • Let op de voorwaarden van de flexwerkerMaak van te voren duidelijke afspraken

  • Laat u goed informeren over het uurtarief (is het een all-in tarief?)

  • Een goede voorbereiding is het halve werk!


Veel succes met uw bedrijf en de eventuele inhuur van flexibel personeel.
Meer informatie over flexibele inhuur, neem dan contact op.

 - 02-10-2014 -


Blijf als ondernemer efficiënt, energiek en gemotiveerd!

Voor de meesten is de vakantieperiode alweer achter de rug en de batterij is weer opgeladen. Een mooi tijdstip om de balans op te maken.

Lees mijn tips om weer efficiënt, energiek en gemotiveerd aan de slag te gaan.


Als ondernemer maak je vaak lange dagen en plan je te weinig tijd voor jezelf. Op de momenten dat je niet aan het werk bent voor een klant of opdrachtgever, ben je wel bezig met je administratie, sociale media, netwerken of workshops. Het gevaar is dat je altijd maar bezig blijft en weinig tot geen tijd vrijmaakt voor ontspanning. De vraag is dan ook of je altijd wel zo effectief en efficiënt werkt. Op de langere termijn kan dit zelfs leiden tot een burn-out. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer efficiënt, energiek en gemotiveerd blijft? Lees de 12 tips en pas het aan op jouw situatie en doe er je voordeel mee.

Tip 1: Focus
Als je start als ondernemer wil je een breed pakket aanbieden, terwijl het juist belangrijk is om je ergens in te specialiseren. Je kunt beter een paar dingen heel goed doen, dan heel veel dingen een beetje.

Tip 2: Geloof in jezelf!
Als ondernemer leer je veel en sta je voor veel zaken open. Zorg ervoor dat je vooraf een goed ondernemersplan hebt geschreven waarin je doelstellingen duidelijk zijn omschreven. Door regelmatig te reflecteren kunnen je je plannen bijstellen. Ondernemen is vallen en opstaan. Geloof daarom in jezelf en je product, dan straal je dat ook uit.

Tip 3: Start vroeg met werken!
Als je vroeg begint, kun je rond een uur of tien al veel werk hebben verzet. ’s Morgens ben je nog fris en heb je minder last van afleidingen. Een groot deel van Nederland is dan nog niet ontwaakt, of aan het werk. Je doet veel meer als je ongestoord kunt werken. Je concentratie is dan hoger en je werkt sneller. Het is ook slim om te starten met werkzaamheden waar je tegenop ziet of die je lastig vindt. Zorg ervoor dat je deze werkzaamheden doet als je het meest productief bent. Het geeft je een goed gevoel als je deze werkzaamheden hebt afgehandeld. Werk met een actielijst, de werkzaamheden die je gedaan hebt kun je dan wegstrepen en dat geeft ook weer een goed gevoel.

Tip 4: Zoek contact met andere ondernemers
Als ondernemer werk je vaak alleen. Het is dus goed om regelmatig andere ondernemers te ontmoeten en ervaringen te delen. Zorg dus voor de nodige afwisseling in je werkdagen. Daarnaast is het ook goed om lid te worden van een Ondernemersvereniging. Zo’n vereniging heeft vaak verschillende mogelijkheden om te netwerken, te flexwerken en workshops te volgen. Je kan andere ondernemers ontmoeten, ervaringen delen en zaken waar je tegen aan loopt bespreken. Denk ook aan de Open Coffees die ook op veel plekken in Nederland worden gehouden.

Tip 5: Kom uit je “Comfort Zone”
In maart van dit jaar ben ik bij de Business Bootcamp van Nisandeh Neta geweest. Een super ervaring waar ik veel heb geleerd. Een van de belangrijkste aandachtspunten die mij het meeste is bijgebleven is “kom uit je Comfort Zone”. Wij mensen blijven het liefste in onze veilige bekende wereldje, terwijl daar buiten zoveel meer is. Stap af en toe eens buiten je comfort zone en ervaar hoe dat is. Het is eng, spannend en geeft een bijzonder gevoel. Het is goed om te ervaren hoe dat voelt en te weten dat je eigenlijk veel meer kunt dan je denkt.

Tip 6: Zorg voor beweging!
Hoeveel beweeg jij op een dag? Pak je wel eens de fiets naar het station of maak je wel eens een wandeling na het eten? Het klinkt cliché, maar het is belangrijk om fit te blijven en je energiebalans op pijl te houden. Het voordeel van een heerlijke wandeling of een fietstocht is dat je jouw stresshormonen op een natuurlijke manier afbouwt. Door meer te bewegen, haal je dus letterlijk de stress uit je lijf! Zelf heb honden en moet ik 2 tot 3 keer per dag er uit voor een wandeling. Wij wonen vlakbij bos en hei en iedere dag geniet ik weer van de rust en de prachtige natuur.

Tip 7: Plannen geeft rust
Het is goed om werkzaamheden en afspraken in te plannen. Gebruik hiervoor een agenda, outlook of een smartphone. Als je werkzaamheden of afspraken hebt ingepland, dan kun je het loslaten en je hoofd leegmaken. Hierdoor ontspan je beter en blijven bepaalde zaken niet door je hoofd spoken.

Tip 8: Reserveer tijd voor ontspanning
Als je ondernemer bent dan loopt werk en privé vaak door elkaar heen. Het gevaar hiermee is dat je te weinig tijd vrijmaakt voor ontspanning en vakanties. Daarom is het belangrijk om ontspanning in te passen in je schema. Houd je daar dan wel aan. Iedereen heeft ontspanning nodig om zijn batterij weer op te kunnen laden. Als je te weinig uitrust of ontspant, daalt je energie al snel tot het nulpunt! Plan hier dus tijd voor in. Doe vooral iets wat je ook leuk vindt!

Tip 9: Plan reflectiemomenten in
Het is zinvol om van tijd tot tijd eens in de spiegel te kijken. Wat gaat goed en wat gaat niet goed! Als je regelmatig reflecteert, dan ben je in staat om op tijd bij te sturen en je koers aan te passen. Dit werkt motiverend, omdat je zo verbonden blijft met je doelstellingen. Plan deze reflectiemomenten bijvoorbeeld tweewekelijks in. Gesprekken met mede ondernemers of workshops kunnen je hier ook bij helpen.

Tip 10: Leg ’s avonds je laptop, tablet en smartphone weg!
Voor iedereen is een goede nachtrust belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je de volgende dag weer voldoende energie hebt en positief tegen de dag aankijkt. Een uurtje ontspanning voor het slapen gaan moet je gewoon nemen. Spreek met jezelf af dat je na een bepaalde tijd, je laptop, tablet of smartphone niet meer gebruikt.
Neem tijd voor ontspanning!! Lees een boek, kijk tv, maak een korte wandeling of breng tijd door met je gezin. Je voorkomt dat je ’s nachts wakker ligt en onbewust nadenkt over zaken die met je bedrijf te maken hebben.

Tip 11: Doe niet alles zelf!
Besteedt werkzaamheden uit waar je geen verstand van hebt. In het begin is dat moeilijk omdat je niet veel wilt investeren. Als je alles zelf blijft doen, dan ben je nooit klaar. Het is meestal voordeliger om zaken uit te besteden. Zelf kun je dan de dingen doen waar je goed in bent en waar je interesse ligt.

Tip 12: Dromen is goed!
Wees niet bang om te dagdromen over de toekomst van jouw bedrijf. Menig succesvol bedrijf ging je al voor! Neem af en toe eens tijd om te dagdromen over hoe jouw bedrijf er over vijf jaar uitziet. Dit kan helpen om minder stress te ervaren en weer met je volle aandacht te werken. Houd je doelstellingen duidelijk voor ogen!!
Veel succes met jouw bedrijf en het toepassen van deze tips.

- 08-09-2014 -


Stappenplan Wordpress website

Je bent gestart of je wilt gaan starten met je eigen bedrijf en hebt een website nodig.
Leuk dat jij ook voor WordPress hebt gekozen. Onderstaand een stappenplan dat je kan helpen met het maken van je eigen website.

Stappenplan voor het maken van jouw eigen website

1. Domeinnaam
Belangrijk is het kiezen van je domeinnaam. Bedenk een aantal namen en check of deze al bestaan. Je kunt dit checken bij www.yourhosting.nl. Bij het kiezen van je naam houdt wel rekening met de vindbaarheid van Google. Mensen zoeken vaak op een bekende zoekterm of op een naam. Is de naam die je wilt gebruiken nog vrij, dan kun je ervoor kiezen om deze gelijk vast te leggen. Je betaalt ongeveer 1 euro per jaar voor je domeinnaam.
2. Welke website vind je mooi?
Ga vooraf op internet kijken welke websites je mooi vindt. Bewaar de link of maak er een printscreen van. Je kan natuurlijk ook een mindmap maken of een wireframe tekenen. Dit brengt je op ideeën en zo bepaal je wat je wilt.
3. Content voor op je website
Voor de teksten op je site kun je het beste eerst wat ruwe tekst op papier zetten. Laat de tekst een dag of een paar dagen liggen en lees het dan nog eens door. Verbeter of verander dan je stukken tekst. Je kan natuurlijk ook iemand anders je tekst laten lezen en vragen om advies. Belangrijk is wel dat het een goed leesbare tekst is, die niet te lang. Let er op dat je woorden gebruikt waar mensen op zoeken. Ben je hier niet zo goed in, schakel dan een tekstschrijver in die voor jou een pakkende tekst kan schrijven. In een van mijn volgende blogs geef ik tips voor het schrijven van je teksten.
4. Menuknoppen
Bedenk de tekst voor je menuknoppen.
Bijvoorbeeld => Welkom/Home, Wie?, Wat?, Contact.
Bepaal waar je de menuknoppen wilt hebben. Helemaal bovenaan, links of rechts of eerst een header en dan de knoppen bovenaan.
5. Kleuren website
Bedenk vooraf welke kleuren je mooi vindt. Houdt rekening met de leesbaarheid; een zwarte achtergrond met witte letters leest niet prettig. Maak daarbij een stramien en een kleurenpallet. Je kunt ook op internet kijken onder websitekleuren en dan kun je de kleurnummers noteren.
6. Foto’s en logo
Voordat je start, zorg dan dat je foto’s hebt van je product of dienst. Een logo is ook mooi om op je website te gebruiken. Heb je nog geen logo of foto’s ga dan aan de slag of besteedt het uit.
7. WordPress Themes
Kijk naar WordPress themes op internet. Heel handig hiervoor is bijvoorbeeld www.themeforest.com. Hier vind je gratis themes, maar ook betaalde themes.
8. Kies een hostingbedrijf
Oriënteer je hiervoor op internet, bijvoorbeeld Yourhosting of Mijndomein en kijk even naar het pakket dat je wilt afnemen. Er zijn verschillende pakketten, waarbij je natuurlijk klein kunt beginnen en indien nodig kunt uitbreiden.

Heb je alle bovenstaande stappen gevolgd en de informatie verzameld, dan kun je aan de slag met de website.

Hostingbedrijf / Domeinnaam
Ga naar het hostingbedrijf en kies voor een domeinnaam als je die nog niet hebt.

Pakketkeuze? Kies een pakket dat bij jou en je bedrijf past. Met het S pakket bij Yourhosting kun je een WordPress website maken. Indien gewenst kun je er nog een extra website in onderbrengen.

Testwebsite? Zelf heb ik eerst een testwebsite laten maken. Je kunt eerst van alles uitproberen, voordat je website live staat. Werk je gelijk op je huidige domeinnaam dan is dat ook na installeren van wordpress gelijk zichtbaar op internet. Vraag eventueel advies aan de helpdesk van je hostingmanager.

Installeren WordPress
Als je een domeinnaam en een pakket hebt, dan kun je WordPress gaan installeren. Print vooraf even de handleiding uit en bekijk deze vluchtig voordat je van start gaat.

Website bouwen
Als wordpress is geïnstalleerd dan kun je starten met het maken van je website. Log in via je adminpagina. Als je bent ingelogd dan kies je een theme, je maakt pagina’s aan, je download de gewenste plugins en je stelt je menu samen. Op internet is veel terug te vinden over de vele mogelijkheden van WordPress.
Heel veel succes en plezier met het maken van je eigen website. Het is super leuk om te doen, maar plan wel voldoende tijd in om je site te bouwen.
Dank voor je interesse in mijn blog over het stappenplan voor WordPress. Ik ben een enthousiaste gebruiker en kan iedereen aanraden om ook met WordPress aan de slag te gaan.

Meer info over de voordelen van WordPress, lees je in mijn vorige blog.

- 03-07-2014 -


Waarom kiezen voor Wordpress?


Als je start met je bedrijf zit je meestal niet te wachten op hoge kosten en tijdverlies door het maken van je website. In deze blog lees je mijn overwegingen om voor WordPress te kiezen. Zelf heb ik ook voor WordPress gekozen, omdat het een gebruiksvriendelijk programma is en vele mogelijkheden heeft. Dit programma wordt door heel veel bedrijven gebruikt, zowel grote als kleine bedrijven.

Gebruiksvriendelijk
Wordpress is een gebruiksvriendelijk programma. Als je website eenmaal is gebouwd, kun je zelf je website beheren. Wijzigingen aanbrengen in je tekst of een foto verwijderen of toevoegen is vrij eenvoudig. Als je het eenmaal een keer gezien hebt, dan kun je daar zelf mee aan de slag. Je kan het vergelijken met een wijziging in Word.

Ruime keus aan themes
Er zijn vele mogelijkheden qua sjablonen (themes genoemd bij WordPress), zowel gratis als betaalde themes. Ik kan je aanraden om je eerst eens goed te oriënteren op internet en te kijken wat je mooi vindt, voordat je er een kiest. Je kunt wel makkelijk van thema wijzigen. Je kunt natuurlijk eerst starten met een gratis theme en als je website helemaal klaar is, dan kun je altijd nog van theme wisselen.

Zoekmachinevriendelijk
Wordpress is een SEO-vriendelijk programma; je kunt in je website een aparte plugin hiervoor downloaden. Een plugin is een extra programmaatje waarmee je kan uitbreiden met de plugins die voor jou belangrijk zijn. Er zijn zo’n 25.000 verschillende te downloaden. Het is belangrijk dat je website goed gevonden wordt. Google kijkt ook naar de kwaliteit en de opbouw van je site.

Responsive
De meeste themes van WordPress zijn responsive en dat wil zeggen dat je website goed leesbaar is op zowel een laptop, tablet als een smartphone. De aanpassing gaat vanzelf. Als je een theme kiest, kijk dan gelijk even of het gekozen theme responsive is.

In het kort nog even de voordelen van WordPress op een rij:

  • Het is een gebruiksvriendelijk programma

  • Je kunt kiezen uit vele sjablonen/themes

  • Er zijn zo’n 25.000 verschillende plugins te downloaden

  • Op internet is veel informatie over WordPress te vinden

  • Het is zoekmachine vriendelijk

  • Met de juiste foto’s en logo krijg je een mooie uitstraling en kun je jouw identiteit weergeven op je website

  • Het is een gratis Content Management Systeem en voor iedereen toegankelijk

  • Koppeling met Social Media is eenvoudig

  • Responsive, voor zowel smartphone als Ipad

  • WordPress is constant in ontwikkeling

  • Heel veel bedrijven hebben al voor WordPress gekozen


Eigen ervaring WordPress
Zelf werk ik al een tijd met WordPress en ik ben heel tevreden over dit Content Management Systeem. Ook heb ik met Joomla, sitebuilder en nog ander CMS programma’s gewerkt, maar WordPress vind ik het meest gebruiksvriendelijke. Voor starters en kleine bedrijven maak ik websites, die zij daarna zelf kunnen beheren. Indien nodig kan het Websitebeheer ook uitbesteed worden.

In mijn volgende blog besteed ik aandacht aan het stappenplan voor het maken van een WordPress website.
Dank voor je interesse in mijn blog over WordPress. Ik ben een enthousiast gebruiker en kan iedereen aanraden om ook met WordPress aan de slag te gaan. Wil je graag ondersteuning of wil je een website laten maken voor een goede prijs, neem dan contact met mij op.
Veel plezier en succes met het maken van je website!

- 21-05-2014 -


Administratieve chaos....... wat nu?


Wil jij graag structuur aanbrengen in je administratie?
Herken jij jezelf in het volgende. Je hebt stapels papier, bakjes vol, je bewaart alles. Eigenlijk weet je niet eens meer wat je nog hebt.
Je weet niet meer waar je moet beginnen, je wilt graag structuur aanbrengen maar je weet niet hoe.

Lees de 9 tips voor het wegwerken van jouw administratieve chaos.
Herken jij je in het volgende, dan wordt het tijd dat je gaat opruimen en structuur gaat aanbrengen.
 Volle of half gevulde ordners, dossier mapjes, insteekhoezen en heel veel papieren?
 Je wilt heel graag opruimen, maar hoe?
 Je kast wil je eigenlijk niet open doen!
 Je hebt geen flauw idee wat er allemaal in zit of wat er op je bureau ligt?
 De kast wordt voller en de stapels op je bureau worden hoger?
 Eigenlijk wil je deze chaos niet zien, maar tegelijkertijd wil je ook overzicht.
 Je weet gewoon niet waar je moet beginnen.
 Je kan bijna nooit iets snel terugvinden.
 Je zoekt je altijd een ongeluk naar bepaalde documenten.
 Het levert jou een hoop onrust en stress op.
 Je hebt geen financieel overzicht meer.

Ja dan is het tijd om tot actie over te gaan. Ontkennen heeft nu geen zin meer… Doe iets en neem afscheid van deze administratieve chaos.
Iedereen vindt het fijn om overzicht te hebben. Overzicht in je administratie en je financiën dat is toch wat je wilt?

Waarom moet ik opruimen?
Met structuur en overzicht krijg je meer grip, zowel op je administratie als op je financiën.
Hoe heerlijk is dat en hoeveel rust geeft dat. Structuur en overzicht wil toch iedereen?
Ga aan de slag, begin gewoon, ga opruimen.

Laat je motiveren door onderstaande tips.
 Je vindt nog eens wat…
Letterlijk. Je vindt van alles terug, documenten of dierbare spullen die je allang kwijt was en waarvan je niet wist dat je dat nog had. Je vindt waardebonnen (soms zelfs nog die geldig zijn). Je kunt zelfs geld vinden of een prachtige kaart of foto van een dierbare.
 Je creëert ruimte…
Wederom letterlijk. Alle overbodige documenten kun je weg doen (papierbak, scholen, open haard, o.i.d.). Hierdoor ontstaat ruimte. Niet om nieuwe stapels te maken, maar om nuttig te gebruiken.
 Je krijgt inspiratie…
Je komt (oude) documenten en magazines tegen die je nieuwe inzichten geven. Het brengt je op nieuwe ideeën. Maak een lijst met alle nieuwe ideeën, zodat je deze later kunt uitwerken.
 Je krijgt rust in je hoofd…
Zolang er chaos is, moeten je hersenen aan het werk om de kluwen denkbeeldig uit elkaar te halen. Zodra je hebt opgeruimd, hebben jouw hersencellen weer de ruimte om andere acties op te pakken, of beter nog lekker even relaxen.
 Het levert je tijd op…
Met overzicht kun je efficiënter werken. Je hoeft minder te zoeken naar belangrijke zaken. Je hoeft ook minder te doen, omdat je alleen bewaart en bijhoudt wat echt relevant is. Doe dit volgens een vast stra-mien en het levert dagelijks tijdwinst op. Plan hier gewoon tijd voor in. Werk ook met actielijsten, zodat je zaken niet vergeet, maar hiermee ook je hoofd kan leegmaken.
 Je krijgt inzicht in jouw financiële positie…
Door overzicht te maken en te houden, weet je waar je financieel aan toe bent. Dit is een uitstekende ba-sis voor een gezonde toekomst. Zo kun je eenvoudiger beslissingen nemen. Zowel zakelijk als privé.
 Je krijgt rust…
Overzicht maakt dat jij ‘in control’ bent. Je hebt op administratief gebied geen zorgen meer. Geen gepieker meer, geen slapeloze nachten, geen lastige financiële vragen van anderen, maar rust…
 Het lijkt altijd veel meer werk dan het is…
Je moet gewoon beginnen, maak verschillende stapels, gebruik ordners met tabbladen of een alfabet. Gooi ook dingen weg waar je echt niets meer aan hebt of waar je niets mee doet. Het geeft je zoveel voldoening als je deze klus hebt geklaard. Je hebt weer ruimte in je hoofd.
 Een opgeruimd bureau, werkt veel prettiger….
Zorg er ook voor dat je een opgeruimd bureau hebt. Werk met bakjes en een actielijst. Op deze manier hou je overzicht en hoef je niet alles te onthouden. Kijk dagelijks of wekelijks op je actielijst en pas deze aan. Het is heerlijk als je acties kan wegstrepen. Dit geeft rust en daardoor kun je je beter concentreren.

Lukt het je niet om in jouw chaos orde te scheppen, schakel dan hulp in.
MA Support helpt graag. Meer informatie of een afspraak maken?
Neem contact op.
Als je gaat ervaren hoe fijn het is om structuur in je administratie te hebben, dan wil je nooit meer anders. Het is natuurlijk wel belangrijk om het bij te houden. Plan gewoon tweewekelijks tijd hiervoor in. Vaak is het dan maar een half uurtje werk.

- 06-05-2014 -


Gooise Bedrijvendag!

Een terugblik naar 7 april 2014, de Gooise Bedrijvendag.

Samen met Marina van Blokland van Baete zzp- dienstverlening heb ik, Ilona van der Velden, namens MA Support op de Gooise Bedrijvendag gestaan. Voor mij het eerste evenement waar ik sta als ondernemer en ook na de Business Bootcamp weer een nieuwe ervaring rijker.

Zelf heb ik een aantal jaren evenementen georganiseerd voor VNU Exhibitions voor het segment Trade Mart Utrecht. In de rol van Project Coördinator organiseerde ik evenementen van A tot Z, met bezoekersacties en fashionshows. Een super leuke job, waar ik heel veel heb geleerd. Deze ervaring kan ik nu goed gebruiken in mijn eigen bedrijf. Het is dan ook des te leuker om zelf op een evenement te staan en de andere kant van de medaille te ervaren. Ik begrijp nu ook veel beter de wensen en de verhalen van exposanten. Van twee kanten kan ik nu naar een evenement kijken, dat maakt het interessanter en makkelijker om te organiseren.

Tijdens deze Gooise Bedrijvendag waren er workshops en een debat onder leiding van de zakenvrouw van het jaar 2012, Jacqueline Zuidweg.

De sfeer op de Bedrijvendag was goed en wij hebben er leuke contacten aan opgedaan. Uiteraard kan het altijd beter. De leerpunten nemen wij mee voor de volgende keer. Als ondernemer blijf je jezelf ontwikkelen, wat het ook heel leuk maakt. Je ontmoet leuke mensen, leert veel nieuwe dingen, ontwikkelt jezelf en je merkt dat je veel meer kunt dan je denkt.

Ik kan iedereen die twijfelt om ondernemer te worden adviseren om het gewoon te doen. Het biedt nieuwe kansen en mogelijkheden. Lukt het niet, dan jammer. Lukt het wel dan maak je je dromen waar. Door mijn ruime ervaring als Management Assistente gecombineerd met de start van mijn eigen bedrijf, weet ik waar valkuilen liggen, wat er allemaal bij komt kijken en wat er allemaal geregeld moet worden. Denk hierbij aan je website, huisstijl (visitekaartjes, flyers, etc.), Social Media en hulp bij met maken van je teksten. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.

Dank je wel voor je interesse in mijn blog en wie weet komen wij elkaar nog eens tegen als ondernemers.


- 15-04-2014 -


Een ervaring rijker!

Vorig weekend ben ik naar de Business Bootcamp in Nieuwegein geweest. Een bijzondere ervaring met veel leerpunten en contactmomenten. Twee intensieve dagen waar je veel informatie krijgt aangereikt en veel gelegenheid hebt om te netwerken. Samen met nog ruim 1100 andere ondernemers, woonde ik deze Business Bootcamp bij.


Bij binnenkomst had je al zo iets van: wow, wat een enorm event en wat veel mensen. Een hele groep staat bij binnenkomst te dansen op harde, swingende muziek. Er heerst een vrolijke sfeer en alles kan en niets moet. Je mag lekker uit je dak gaan en heel veel mensen doen dit ook. Wat een belevenis, je weet in het begin niet wat je meemaakt. Je bent in een heel andere wereld terecht gekomen.

Nisandeh Neta komt uit Israël en is de persoon waar alles om draait. Hij weet iedereen te enthousiasmeren en is ook in staat om je constant te boeien. Van zijn presentaties wil je niets missen. Hij heeft een goed en boeiend verhaal, wat je van begin tot eind inspireert. Voor iedere ondernemer is het zeker interessant om zijn Business Bootcamp een keer bij te wonen. Wij als Nederlanders, zijn hier eigenlijk veel te nuchter voor. Een van zijn opdrachten is om uit je comfort zone te komen. Dat is best moeilijk, want je blijft liever gewoon veilig de persoon die je bent. Je verlegt je grenzen en doet met de massa mee. Het is heel Amerikaans van opzet, alles is in het Engels en negativiteit komt hier niet voor. “Your great and Your gonna make it”, hoor je regelmatig. Je geeft elkaar vaak een high five en zegt tegen elkaar hoe goed je bent en dat het je gaat lukken.

Geloof in jezelf, doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Doorzetten en op je pad blijven, zo simpel is het.

Enkele belangrijke leerpunten die ik er uit heb gehaald zijn:
• “stay in line”
• “go for it”
• Laat kansen niet liggen, maar grijp ze
• Wees niet bang om fouten te maken; hier kun je alleen maar van leren
• Je “Mindset” is erg belangrijk om succes te hebben
• Focus, specialiseer je
• Doe een ding te gelijk
• Werk met een duidelijke planning
• Check niet constant je email, facebook of twitter, maar plan hier tijd voor in.

Kortom, het was een geslaagd weekend met veel leerpunten, en waar ik leuke en zinvolle contacten heb opgedaan. Ik had dit voor geen goud willen missen.

Ik heb bewondering voor Nisandeh Neta, hij heeft pieken en dalen gekend. Hij is naar Nederland gekomen met helemaal niets. Het is knap dat hij ruim 1100 mensen bij elkaar krijgt, die hij twee dagen lang weet te boeien. Je krijgt positieve energie en wil datgene wat je geleerd hebt in de praktijk brengen. Ik kan iedereen aanraden om de Business Bootcamp bij te wonen.

 -04-04-2014 -

Twittertips!

Ook bij de opstart van mijn bedrijf wilde ik meer te weten komen over twitter. Ik ben mij hier meer in gaan verdiepen en ook twitteren is leuk, maar zeker zinvol voor je eigen bedrijf. Wil je meer volgers op Twitter, lees dan de onderstaande tips.

Tip 1: Twitter interessante berichten
Om op Twitter “populair” te worden en om volgers te krijgen, moet je ervoor zorgen dat je tweets interessant zijn voor je lezers/volgers. De tweets die je plaatst, moeten de aandacht trekken. Doe dit door relevante tweets te plaatsen en een leuke schrijfstijl te hanteren. Belangrijk is dat je je inleeft in je volger. Zou jij de tweet die je schrijft zelf ook lezen? Is dit niet het geval, dan is de kans groot dat je volgers het ook niet lezen. Kijk hierbij naar je schrijfstijl en/of je onderwerpen.

Tip 2: Ga zelf mensen volgen
Dé manier om volgers te krijgen, is door zelf mensen te gaan volgen. Zij krijgen daar immers bericht van. Vervolgens bestaat de kans dat zij jou ook gaan volgen. En zo heb je er binnen een korte tijd weer een aantal volgers bij. Wees selectief in wie je gaat volgen: volg zoveel mogelijk personen en/of bedrijven, waarvan je graag zou willen dat ze jou ook gaan volgen.

Tip 3: Help mensen
Geef mensen zinvolle informatie, waar ze iets van leren of iets mee opschieten. Twitter is een Sociaal Medium waarop van alles wordt geplaatst en gedeeld. Zo verkrijg je als bedrijf meer naamsbekendheid en onthouden mensen jou op een positieve manier. Een positieve indruk achterlaten is heel belangrijk.

Tip 4: Ga in dialoog
Reageren mensen op jouw tweets of account? Reageer dan ook terug of start er een gesprek over. Ga in ieder geval zelf het dialoog aan. Zo leren steeds meer mensen jou en/of jouw bedrijf kennen.

Tip 5: Deel foto’s en video’s
Als je puur en alleen teksten plaatst, komt dit wat statischer over dan wanneer je ook foto’s en video’s op je Twitter-account plaatst. Zoek daarom (relevante!) video’s en foto’s en deel deze met anderen. Dit vergroot de kans dat mensen jouw tweets lezen en je gaan volgen.


Wil je Twitter goed doen, dan kost dat best veel tijd. Het minimum is dan wel 20 minuten per dag. Probeer ongeveer 2 tweets per dag te versturen. Voorkom dat je onhandige dingen doet met Twitter. In dit artikel een aantal handige tips. Doe er vooral je voordeel mee!

 Een tweet bestaat uit 140 tekens
(140 tekens is het maximale aantal karakters dat je in een tweet kunt zetten, maar dan kan niemand hem op de oude manier retweeten, dus als je geretweet wilt worden, maak je tweets dan niet langer dan 100 tekens!)
 Te lange Twitternamen
(Nu steeds meer mensen actief worden op Twitter komt het steeds vaker voor dat de naam die je in gedachten had vergeven is, daardoor worden de nieuwe twitter account namen steeds langer. Wees creatief, maar niet te lang).
 Te veel zelfpromotie
(Iedereen die zakelijk Twitter inzet, doet dat om aandacht te krijgen; maar maak het niet te bont).
 Te veel #hashtaggebruik (Hashtags worden gebruikt om gericht te kunnen zoeken. Maar niet elk woord in je tweet hoeft van een #-teken voorzien te zijn).
 Automatische welkomst-DM’s
(Dit zijn automatisch verstuurde berichten/tweets die je ontvangt als je iemand volgt. Let hierbij wel op want auto-DM’s bij nieuwe volgers worden vaak gezien als onpersoonlijk en kan dus tot een ontvolgen leiden).
 Let op spelfoutjes
(De combinatie van smartfoon met autocorrect zorgt regelmatig voor vreemde spelfouten. Lees de tweet dus nog een keer over vóór je op ‘Verzenden’ klikt).
 Tweeten zonder strategie
(Als je puur als privé-persoon op Twitter actief bent, dan mag je alles twitteren wat je bezig houdt. Ben je zakelijk bezig, denk dan na wat de consequenties ervan (kunnen) zijn voor je werkgever)!
 De concurrentie zwart maken
(doe dit niet, dit is een tactiek die niemand waardeert).
 Twitterprofiel
(Bij het aanmaken van een Twitter account heb je nagedacht over je profiel. Bekijk in een later stadium je profiel nog eens kritisch door en pas waar nodig aan).
 Neem niet alleen, maar geef ook af en toe wat
 Retweet anderen berichtjes zoals jezelf geretweet zou willen worden.

- 21-04-2014 -


Schrijftips!

Vind je het ook zo lastig om een goed stuk tekst te schrijven?
Kijk dan eens naar onderstaande tips en pas deze toe.
Begin gewoon met schrijven, ook hiervoor geldt gewoon doen. 
Wel is het goed om je tekst weg te leggen en het later nog eens te bekijken.
Je past steeds weer dingen aan totdat je tevreden bent over je tekst.
Natuurlijk schrijft de een beter dan de ander, maar door het te doen en te oefenen, word je steeds beter.


Lees onderstaande tips eens door!
 Bedenk eerst wat je wilt gaan schrijven en wat je doel is.
 Schrijf je informatief of wil je iets verkopen of aanbieden.
 Schrijf de tekst vanuit de ik-persoon.
 Bedenk tijdens het schrijven steeds voor welke doelgroep je schrijft.
 Wees duidelijk en gebruik niet te moeilijke woorden.
 Neem woorden die prettig leesbaar zijn.
 Als je verwijswoorden (hij, zij, die, dat etc.) gebruikt, kijk dan steeds waarnaar het woord verwijst.
 Gebruik vooral geen wollige taal, maar wees ook niet té beknopt.
 Gebruik ook geen “deftige taal”. Schrijf zoals je praat.
 Wees objectief en schrijf over feiten.
 Gebruik korte zinnen. Dit leest namelijk prettig en is ook duidelijk.
 Gebruik eventueel kopjes boven je alinea’s en maak deze vet.
 Maak de alinea’s niet te lang.
 Deel je tekst duidelijk in, maak een duidelijk begin, een middengedeelte en een slot.
 Vermijd verzelfstandiging van werkwoorden.
 Gebruik niet, door plaatsing van, maar liever, door het plaatsen van.
 Schrijf in de actieve vorm.
 Gebruik geen kwetsende woorden.
 Vermijd de lijdende vorm.
 Gebruik “vet”, “onderstreping” of “cursief” voor iets waar je de nadruk op wilt leggen.
 Je kunt voorbeelden gebruiken, hiermee kun je duidelijker maken wat je wilt zeggen.
 Zorg dat je tekst en indeling er netjes uitziet.
 Verplaats je altijd in de lezer.

Veel succes met het schrijven van je teksten.

- 20-02-2014 -

Tips voor het schrijven van een persbericht

Vind je het lastig om een persbericht te schrijven, lees dan de onderstaande tips.

 Probeer het bericht zo te schrijven vanuit de gedachte van de redacteur. De kop en de eerste alinea zijn het belangrijkste.
 Voldoet de eerste alinea aan Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom?
 Voeg altijd een Noot voor de redactie toe.
 De lengte van een persbericht mag maximaal één A4-tje lang zijn.
 Bouw het persbericht op. In de eerste alinea moet de belangrijkste informatie staan, in de laatste alinea het minst belangrijke. Hierdoor kan een redacteur eenvoudig informatie verwijderen als het bericht te lang is.
 Gebruik korte en bondige zinnen.
 Schrijf in de actieve vorm.
 Je kan quotes toevoegen, om het bericht persoonlijker en levendiger te maken.
 Denk vanuit de redactie. De informatie moet interessant genoeg zijn om te plaatsen en aantrekkelijk zijn voor de lezers. Het gaat er dus niet om wat JIJ zo graag aan de redacteur wilt vertellen.
 Zet boven je bericht “PERSBERICHT”, zodat het duidelijk is waar het om gaat.
 Vergeet niet de datum en de plaats ook erbij te vermelden.

Opbouw van een Persbericht
Een persbericht bestaat uit de volgende onderdelen:
 Kop, de kop moet in één zin de boodschap samenvatten.Je kunt eventueel een subtitel gebruiken, mits deze kort en krachtig is.
 Intro, in de intro staat kort en bondig de belangrijkste informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Na het lezen van de intro moet duidelijk zijn waar het inhoudelijk over gaat. De rest van de tekst geeft meer achtergrond informatie. Een redacteur is op zoek naar nieuws, begin daar dus mee.
 Uitwerking, in de vervolgtekst vermeld je nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef je meer toelichting en achtergrond informatie. Zorg voor een duidelijk overzicht door te werken met kopjes en alinea’s.
  Noot voor de redactie, een persbericht sluit je altijd af met een noot voor de redactie. Hierin geef je aan waar de redactie meer informatie kan krijgen, zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers van contactpersonen. Of verwijs naar een website voor meer informatie. Geef wel aan dat deze informatie niet voor publicatie bedoeld is.
 Bijlagen, kun je toevoegen maar is niet perse nodig. Je kunt als bijlage extra informatie toevoegen, zoals een rapport of wat beeldmateriaal.

- 05-02-2014 -

Tips voor uitstelgedrag!

Herken je dit gedrag ook bij jezelf, lees dan de volgende 12 tips en ga dit gedrag te lijf.

Veel mensen stellen zaken uit, op die manier stapelt het zich op en daardoor kan je je hoofd niet leegmaken. Ontspannen wordt dan moeilijk en ‘s nachts lig je te malen en te denken wat je de volgende dag allemaal moet doen. Op een gegeven moment ben je ook het overzicht kwijt. Het geeft meer rust als je zaken opschrijft, daardoor ben je er bewuster mee bezig en houd je overzicht.

1. Wil jij ook rust in je hoofd?
2. Meer structuur?
3. Dat zaken geregeld zijn?
4. Lekker slapen?
5. Meer tijd voor ontspanning?

Ga dan over tot actie en lees onderstaande tips en pas ze toe.

 Stop met het voor je uit schuiven van vervelende klussen. Ze komen toch steeds terug en kosten je enorm veel energie.
 Maak een duidelijk plan met een to-do-list. Gebruik hiervoor een papieren agenda, outlook of een actieblok.
 Stel je doelen realistisch en probeer je aan je to-do-list te houden.
 Stel prioriteiten en plan niet teveel tegelijk. Houdt hierbij wel rekening met onvoorziene zaken.
 Kijk goed hoeveel tijd iets kost en hoeveel tijd je ervoor reserveert.
 Ken je sterke en zwakke punten.
 Doe de lastige klussen op het moment dat je het meest productief bent. De een is actief ’s morgens en de ander ’s middags. Start dan met een lastige klus waar je tegenop ziet.
 Vraag om hulp als je die nodig hebt.
 Bouw zelfvertrouwen op door taken te doen waar je goed in bent.
 Fouten maken mag, hier kun je van leren.
 Doorbreek vermijding en begin gewoon. Vaak is de berg van te voren hoger dan die daadwerkelijk is.
 Beloon jezelf als je een rotklus hebt afgehandeld. Je kunt vaak meer dan je denkt.

Succes met het toepassen!
Ondersteuning hierin nodig, M.A. Support helpt je graag.

- 22-01-2014 -